Coronie

basis huisje CoronieDe geschiedenis van het het project Coronie gaat al lang terug. In de eerste jaren van deze eeuw bestond bij Fineke van der Veen al een idee om iets met Coronie te doen, alleen was onduidelijk precies wat. Eerste overleggen met Chandra van Binnendijk leidden door tijdsgebrek nog niet tot concreet resultaat.

In haar contacten met Dick ter Steege in 2009 legde Fineke van der veen haar globale idee om iets  met Coronie te doen voor. Dick had net zijn post-graduate opleiding voor bouwhistoricus achter de rug. De gesprekken culmineerden in een voorstel om gezamenlijk een boek te produceren waarin zowel verhalen van mensen als verhalen van gebouwen verteld zouden worden. Het voorstel werd overlegd met Chandra en het driemanschap nam contact op met de Stichting tot Behoud van Oudheden in Suriname (STIBOSUR).  Het voorstel werd verder uitgewerkt en ingediend bij de Nederlandse Ambassade in Paramaribo. De reactie van de ambassade was erg enthousiast en resulteerde in een bijdrage die de realisatie van het boek, de educatieve activiteiten en de tentoonstelling mogelijk maakte. Stichting “de Zaaier” uit den Haag was eveneens bereid een bijdrage te leveren voor (een deel van) de educatieve onderdelen van het project. De inhoud van het project kon zijn eigen vorm vinden door de flexibiliteit van de financiers. Gaande het project bleken enkele voorgestelde elementen in het project toch onwenselijk. Alternatieven bleken een betere inhoud van het project te bewerkstelligen.

Uiteindelijk werden de volgende project-onderdelen uitgevoerd:

• het boek “Dromers, Doemdenkers en Doordouwers, verhalen over mensen en gebouwen in Coronie”
  • een poëzie workshop met kinderen onder leiding van dichteres Celestine Raalte
  • een tekenworkshop voor kinderen verzorgd door het Nola Hatterman instituut
  • een tentoonstelling in het Surinaams museum waarin naast beeldmateriaal uit het boek, ook de producten van de poëzie workshop en de teken workshop getoond werden. De opening van de tentoonstelling viel samen met de boekpresentatie in Paramaribo
  • een tentoonstelling in den Haag, gekoppeld aan de boekpresentatie in Nederland waarbij ook de werken van een aantal Surinaamse kunstenaars die werk gemaakt hadden op het thema “Coronie” tentoongesteld werden.